Onrust - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu Onrust - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu

Onrust

Door: Leo

04 Juli 2014 | Israel, Jeruzalem

De eerste twee weken van ons verblijf in Israël waren zorgeloos. Het leek op een vredig sprookje, waarbij alles even mooi was. Waarbij de problemen onzichtbaar waren, weggetoverd. Toch groeide er bij mij een onderbuik gevoel dat er iets niet klopte. Er is toch een groot probleem met de bezette gebieden? Er was toch oorlog vlakbij in Syrië en in Irak?
Mijn onderbuik gevoel klopte. De vredige situatie bleek stilte voor de storm. En wat voor storm! Laat ik de belangrijkste gebeurtenissen voor je op een rijtje zetten.

* Drie Joodse tieners zijn ontvoerd en vermoord.
* Een Arabische jongen is vermoord en verbrand.
* In Oost Jeruzalem zijn er confrontaties tussen Arabische jongeren en de Israëlische politie.
* Vanuit de Gazastrook wordt Israel dagelijks bestookt. Gisteren was er een voltreffer op een Joodse school. Een kwartier daarvoor hadden de leerlingen de school verlaten.
* Het Israëlische leger bestookt Hamas doelen in Gaza. De huizen van de vermoedelijke daders van de ontvoering en moord, zijn opgeblazen.
* De Israëlische regering stelt Hamas een ultimatum dat ze moeten stoppen met het bestoken van Israël.
* Isis roept een kalifaat uit. Veroverd grote delen van Syrië en Irak. Een van hun doelen is de verovering van Jeruzalem.

Van verschillende kanten krijgen wij bezorgde vragen, wat wij er van merken en wat het voor ons betekent. Met dit bericht wil ik jullie informeren.

Er is inderdaad sprake van onrust. Dat voel je en zie je om je heen. Er is veel politie op de been. Op de straat, bij het openbaar vervoer , overal is de politie en zijn militairen zichtbaar. We zien en horen helicopters boven Jeruzalem cirkelen om de boel in de gaten te houden ( dag en nacht)
Berichtgeving in de pers volgen we nauwkeurig. We informeren elkaar. Een journalist die we ontmoet hebben belt hoe het bij ons in de buurt is. Toevallig is dat ook jullie vraag. Nou daar kan ik kort over zijn: Bij ons in de buurt is het rustig. We wonen aan de zuidkant van Jeruzalem. De rellen zijn in Oost Jeruzalem, ver hier vandaan. Bedenk daarbij dat Jeruzalem een grote, uitgebreide stad is met bijna een miljoen inwoners.

De acties van het Israëlische leger vinden plaats in de Gaza strook en dat is een aardig eindje hier vandaan, daar merken we niets van.

We volgen ook de berichtgeving van Isis. zij hebben een Kalifaat uitgeroepen in delen van Syrië en Irak en gaan voor de verovering van het hele Midden Oosten. Dat Israel een niet Islamitische staat is in het midden oosten is hen een doorn in het oog, dus gaan ze voor de verovering van Jeruzalem. Dat is ook verontrustend, maar nog steeds op geruststellende afstand.

Thea merkt op haar werk veel van de onrust. Er is verdriet, woede bij de Joodse collega's. Een moeder van een client zei: ons hart huilt, maar tegelijkertijd laten we het hoofd niet hangen.
Op mijn werk in Palestijns gebied merk ik op straat weinig van de problemen. Met de Arabische collega's praten we wel vaak over de onrust. Zij hopen dat er geen grote derde intifada (opstand) in de bezette gebieden komt.

Wij zijn hier aanwezig onder de vlag van de NEM. Zij volgen de situatie nauwkeurig mede met het oog op de veiligheid van hun medewerkers. Mocht onze veiligheid niet meer gewaarborgd kunnen worden dan zullen we direct terug komen naar Nederland. De NEM staat in zo'n situatie in contact met de ambassade. Dat is voor ons een geruststellende gedachte.

Als je in Nederland de berichtgeving over Israël volgt, dan ziet het er ernstiger uit dan als je in Israël zelf bent.
Want hier gaat het gewone leven voor iedereen, zoals altijd, door.
Voor ons is er absoluut geen sprake van onveiligheid, we zijn ook niet bang, wel bezorgd over wat er verder gaat gebeuren. We bidden voor de vrede van Jeruzalem (inclusief de omliggende landen) en voor deëscalatie van de situatie.
We begrijpen dat jullie bezorgd zijn en we waarderen het meeleven.
Hopelijk hebben jullie hiermee een beeld gekregen hoe het met ons gaat.

Lieve groet, ook van Thea,
Leo

• 04 Juli 2014 - 18:25

Jan-Kees Gerlach:

Hoi Leo,

Dank voor je update, fijn dat jullie het naar omstandigheden goed maken. Jouw ervaringen in Israel herken ik vanuit mijn eigen ervaringen aldaar: je voelt je altijd veiliger in Israel dan de mensen in Nederland denken die afhankelijk zijn van de berichtgeving van de media. Niettemin zijn er risico's die ons afhankelijker maken van Hem en waardoor jullie getuigen mogen zijn van de Vrede die in jullie woont! Shalom dus!

Jan-Kees

• 04 Juli 2014 - 20:11

Ina:

Bedankt voor het uitgebreide verslag. Sterkte voor jullie!

• 05 Juli 2014 - 04:14

Ania:

Lieve Thea en leo
    Bedankt voor je bericht. Ik begon me ook al zorgen te maken. Ik weet echter ook dat de berichtgeving in Nederland altijd ernstiger overkomt. Desalniettemin was ik best bezorgd over mijn lieve vriendin en ega!
    Maak nog iets moois van jullie laatste avontuurweken. I pray for the peace of jerusalem! Liefs! Anja

• 09 Juli 2014 - 22:23

Phyllis:

Hallo Thea en Leo,

Bedankt voor de berichtgeving. Heb de laatste tijd veel aan jullie gedacht betreffende de onrust daar. Fijn te horen dat het naar omstandigheden goed gaat!
    Sterkte met hartelijke groetjes, ook van Cor. Liefs!