De Filistijnen over ons - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu De Filistijnen over ons - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu

De Filistijnen over ons

Door: leo

Blijf op de hoogte en volg

21 Juli 2014 | Nederland, Dordrecht


Na een nachtelijke reis werden we vrijdagochtend 18 juli door Tessa en Patricia opgehaald op Schiphol. Wat lief, nu konden we lekker de auto instappen en thuis bijkomen van de vermoeiende reis.
Thuis was alles versierd met slingers “Welkom thuis”. Het huis was schoon en de ijskast vol. Heit en mem waren er zoals verwacht, maar langzamerhand begon het huis vol te stromen met nog meer familie. Wat bleek? De kids hebben een thuiskomst feestje georganiseerd waarbij na de kortste keren de tuin vol zat. “Help, de Filistijnen over ons!!” , dacht ik af en toe. Verlaten we voortijdig de vechtenden Israeli en de Palestijnen, tref ik thuis een huis vol met Filistijnen….ik bedoel lieve familie. Het was hartverwarmend en oergezellig. Van slapen is vrijdag overdag niets meer gekomen, gelukkig hadden we de volgende dagen daar de tijd voor.
Goed. Ons Israel avontuur zit er op.
Er spelen wisselende emoties door me heen. Soms ben ik in mineur over ons voortijdige vertrek, de andere keer ben ik blij dat we terug zijn in ons veilige platte pannenkoekenlandje. Vanochtend werd ik wakker in Israel en moest ik snel mijn bed uit voor een excursie…oh nee, toch niet, ik mag nog even blijven liggen. Trouwens wat is het hier stil zeg: geen overvliegende helicopters, geen vuurwerk van de Ramadan vierende Palestijnen, geen luchtalarm, geen sirenes van politiewagens, geen roepende Iman, geen kerkklokken. Zalige stilte. Het is nu tijd om te landen, te reflecteren en mijn vele aantekeningen uit te werken. Maar vooral is het tijd om uit te deuken.

Ik zal jullie niet langer vermoeien met mijn geneuzel over onze thuiskomt.
Ik wil jullie bedanken voor het meelezen van mijn blog, voor het meeleven en voor alle reacties. Ik ben nog een maand vrij voordat ik weer aan de slag ga bij Rivas, dus volgen er mogelijk nog wat columns over mijn belevenissen hier. Maar ons verblijf in Israel is nu echt ten einde. Mocht je hierover meer willen horen, foto’s zien, informatie over het Baanbrekersproject willen of wat dan ook, laat het me weten.
Leo


  • 21 Juli 2014 - 14:56

    Ron:

    Hallo Leo,

    ik heb je verslag gelezen over de reis naar Israel. Mijn vraag; is het daar veilig om te reizen. Wij gaan over enkele weken met Kras 15 dg naar Israel-Jordanie. Van Buitenlandse Zaken is er nog geen negatief reisadvies uitgegeven. Hoe is dit bij jullie overgekomen en kunnen we Jeruzalem wel bezoeken onder deze remoerige omstandigheden in Israel.
    Graag u reactie.

    Met vriendelijke groet,

    Ron


  • 21 Juli 2014 - 17:24

    :

    Beste Ron,
    In mijn reisverslag van 11-7-2014 ga ik in op het thema veiligheid en waarop dit vanuit diverse standpunten beleefd wordt.
    Objectief is het veilig in Israel. Wij hebben ook nooit het idee gehad dat we gevaar liepen. Er is een uiterst effectief "iron dome" (afweergeschut) van het Israelische leger, tegen de raketten die Hamas Israel inschiet.
    Het is gevaarlijker om in Nederland de weg op te gaan ,dan dat je in Israel de kans loopt geraakt te worden door een raket. Met andere woorden; het is veilig om in Israel te reizen , mits je buiten een zone van 40 km van Gaza blijft.

    Aan de andere kant voel je op bepaalde plekken de spanning, met name Jeruzalem hebben wij dat gevoeld. Je staat toch raar te kijken als je een luchtalarm meemaakt. Dat doet emotioneel iets met je. Maar de volgende dag schijnt de zon weer en begint de dag met een schone lei.

    Wij hebben vier jaar geleden een soortgelijke Jordanie/Israel reis gedaan zoals jij wilt gaan doen. Een buitengewone reis en ik hoop voor jou/jullie dat het doorgaat.
    Ik hoop hiermee je vraag voor zover mogelijk beantwoord te hebben.
    leo



  • 22 Juli 2014 - 02:36

    Arjan:

    Bedankt voor het schrijven van de verslagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Dordrecht

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2014

Balagan op CD

31 Augustus 2014

Tot slot

21 Juli 2014

De Filistijnen over ons

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 14249

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: