Synchroniciteit - Reisverslag uit Papendrecht, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu Synchroniciteit - Reisverslag uit Papendrecht, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu

Synchroniciteit

Door: Leo

01 Maart 2014 | Nederland, Papendrecht

Synchroniciteit 5-2-2014
In het zeer bruikbare boekje van Annet Scheringa “Het sabbaticalproject” schrijft ze over synchroniciteit.
"Carl Jung heeft dit fenomeen als eerste beschreven. Hij concludeerde dat gebeurtenissen zich soms zo gelijktijdig voordoen dat er haast geen sprake kan zijn van toeval, terwijl er ook geen sprake is van een oorzakelijk verband. Ik vind het een mooi idee : alsof er iets is in het universum- wat dan ook- dat ten gunste van ons werkt in reactie op wat wij zelf doen en in gang zetten. " (einde citaat)
Ze vraagt oplettendheid voor verkeer van links; onverwachte mogelijkheden en kansen. In de drukte van alle dag kan je de waarde van onverwachte gebeurtenissen niet goed inschatten. Tijdens een sabbatical kun je je erdoor laten verrassen en vormen dat vaak de hoogtepunten.

Het openstaan voor, en het herkennen van synchroniciteit is opwindend en helpt de doelen te verwezenlijken. Ik noem dat synchroniciteit, maar voor mij heeft het ook met mijn geloof in God te maken.
Het is echter opmerkelijk dat ook niet gelovigen ditzelfde fenomeen herkennen en het synchroniciteit noemen.

Hoe werd bij mij en ons de synchroniciteit zichtbaar?
Door de vrouw die we op Opwekking ontmoette. Ze zei tegen Thea over haar onzekerheid over haar Engels-spreken, dat ze de liefdestaal sprak en dat dat meer dan voldoende was.

Nog meer synchroniciteit als je het wilt zien: De NEM biedt een project aan dat voor ons beiden mogelijkheden heeft. Dat we zowel Israeli’s als Arabieren willen ontmoeten en geen stelling hoeven te nemen.
Dat Thea's moeder twee maanden vreselijk lang vindt ,maar om
dat het het land van de bijbel is, zegt ze dat we toch moeten gaan.
Dat het Baanbrekersproject qua idee op ons lijf geschreven is.
Dat wij Israel eerder bezocht hadden en er naar terug verlangden.
Dat Thea precies in de twee maanden van het project vrij kan krijgen. Allemaal puzzelstukjes die zonder wringen pasten. Synchroniciteit dus.

Wat betreft verkeer van links dacht ik aan een vriendin die een feestje geeft op Texel en dat we er een heerlijk weekend aan vast knopen.
Dat er juist nu Kempler terugkomdagen zijn voor oud cursisten. Dat er juist nu een droomcursus in een klooster wordt gegeven. Puzzelstukjes passen en dat maakt buitengewoon gelukkig.
Synchroniciteit of God. Jood of Palestijn. Man of vrouw. Mysterie’s blijven het.

• 01 April 2014 - 12:32

Thea:

Zou het leven toeval zijn?
    Of is er toch Iemand die met je mee gaat en je zoveel aan bied zodat je als mens groeit en tot je recht mag komen!

Hij heeft ons geluk voor ogen.

Thea xx