speech voor collega's 27 februari 2014 - Reisverslag uit Papendrecht, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu speech voor collega's 27 februari 2014 - Reisverslag uit Papendrecht, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu

speech voor collega's 27 februari 2014

Door: leo

Blijf op de hoogte en volg

27 Februari 2014 | Nederland, Papendrecht

Lieve collega’s,
Het is zover. Vijf en twintig jaar geleden heb ik mezelf beloofd een sabbatical te nemen en naar het buitenland te gaan, en nu nog 1 dag werken en dan is het zover.
Ik wil jullie bedanken dat dit mogelijk is. Zonder de bereidheid van de organisatie en de bereidheid van jullie om taken over te nemen, om mijn afwezigheid op te vangen, was het niet gelukt. Maar het wordt me gegund en dat is hartverwarmend. Waarvoor mijn oprechte dank

Velen van jullie geven me de goede raad me: “ga genieten”. Jullie hebben gelijk, ik hoop veel te gaan genieten. Genieten moet, genieten is goed. Maar als het vaak genoeg gezegd wordt, wordt genieten als een strop om mijn nek. “Geniet of ik schiet”. Wat een last om te moeten genieten. Genieten als verplichting is om somber van te worden, voor in het geval het niet lukt.
Gelukkig adviseerde Jeannette me om te morsen. Om te morsen met tijd. Haar advies was om dagen te vermorsen. Oh dat is een heerlijk gevoel, ik geef mezelf toestemming dagen te vermorsen, niet weten wat ik zal gaan doen, doelloos mogen zijn, tijdloos mogen zijn. Wat een ruimte geeft dat. Dat is wat ik wil , uit de tredmolen, van moeten, presteren, optimaliseren. En vooral niet meer SMART hoeven te functioneren. Wie weet er precies waar de letters SMART voor staan? Het is iets met specifiek en meetbaar en controleerbaar, al komt er geen c in het woord smart voor.
Laat me eens fantaseren over mijn ideale betekenis van de letters van het woord SMART:
De S voor ´spelen´, spelen als een kind. Ipv serieus en doordacht is het nu tijd om te gaan spelen.
En de S van schoonheid. Ik heb veel vuiligheid gezien in de afgelopen 33 jaren hulpverlening. Letterlijk vuiligheid, maar ook figuurlijke vuiligheid, in relaties, in communicatie in manipulatie. En ik ga nu de schoonheid opzoeken. De schoonheid van de natuur, de schoonheid van kunst en cultuur, de schoonheid van vriendschap en liefde.
De M van “mogen”; alles mag en niets moet. En de M van muziek. Met het Toonkunstkoor een prachtig concert eind maart. En opnieuw nieuwe liedjes opnemen bij een oude vriend in amsterdam.
De A van Aalders die alles anders dan anders gaat doen.
De R van religie. Vier dagen naar het klooster. Op zoek naar iets dan onze zintuigen te boven gaat ,maar dat ons hart en onze ziel kan raken. En twee maanden naar een religieuse hoofdstad Jeruzalem. Drie wereldgodsdiensten komen bij elkaar, Jodendom, Islam en christendom. En ik mag er tussen staan en me verbazen.
De T van tijdloos. Zes maanden zonder tijdschrijven. Geen begrenzingen door de klok. Spelen kent geen tijd, schoonheid kent geen tijd, liefde kent geen tijd.
Op deze manier bevalt SMART me wel; dat is mijn Smart voor de komende zes maanden.

Genieten en vermorsen, en dat op mijn SMART-manier.
Tot 1 september!

  • 25 Maart 2014 - 17:19

    Hennie Wijnja:

    Hoi Leo,

    Leuk om je link te ontvangen via Margret.
    Ook erg leuk om mee te mogen lezen hoe het jullie vergaat.

    Have Fun ! en vooral......... genieten.

    Groetjes Hennie

  • 28 Maart 2014 - 07:18

    Joost:

    Ik mis de I nog achter SMART
    De I van Inspiratie. Daarmee wordt Smart een stuk lekkerder!
    Good travellin, buddy!
    Joost

  • 01 April 2014 - 12:29

    Thea:

    Zo mooi dat ik als je vrouw dit samen met jou mag beleven, wens je ruimte en vrijheid om te zijn!
    Moeten wordt mogen!
    Denken wordt meer spelen ;)
    Je brein mag je af en toe parkeren en je hart mag gaan kloppen van mooie belevenissen!
    Wat een ervaring......ik voel mij best een mazzelkont dat je mij hierin mee neemt!
    Hou van je!

    Teatske x

  • 19 April 2014 - 23:22

    Meino:

    Leuk om het gevoel te hebben dat je collega's taken overnemen omdat ze je het gunnen.

    Ik moest denken aan december 2013 toen ik mijn collega's toesprak omdat ik na 35 jaar politie Bergen op Zoom naar Roosendaal werd overgeplaatst omdat gemeenteraad en werken in dezelfde stad niet samengaat.
    Altijd zo m'n best gedaan in Bergen op Zoom omdat ik van die stad hou.

    Natuurlijk spreek ik regelmatig m'n vriend en collega Frank waarmee ik samen in het centrum werkte.
    En wat ik dan hoor.......ben na enkele weken al vergeten. Ik spreken niet meer over mij; vragen niets; alsof ik er 35 jaar niet ben geweest. Gatver....dat doet zeer. Gunnen ze mij deze stap niet?

    Fijn voor jou Leo dat je ervaart dat jouw collega's het je gunnen. Dan kun je nog meer uit deze tijd halen van het niets moeten. .....volop adem halen......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Papendrecht

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2014

Balagan op CD

31 Augustus 2014

Tot slot

21 Juli 2014

De Filistijnen over ons

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 14262

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: