Verliefd op haar - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu Verliefd op haar - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu

Verliefd op haar

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg

07 Juni 2014 | Israel, Jeruzalem

Jeruzalem is een stad die je ráakt, die je niet onberoerd laat. Ze kan je bij de strot grijpen en tot waanzin drijven.
Tot waanzin drijven?? Leo, ben je niet een beetje aan het overdrijven? Blijf alsjeblieft met je beide benen op de grond staan! oké dat beloof ik , maar laat me proberen het aan je uit te leggen.

In de kerk zingen we al vele eeuwen. Jeruzalem dat ik bemin, wij treden uwe poorten in, naar psalm 122. Beminnen lijkt me voorbehouden voor twee mensen die elkaar liefhebben. Je kunt verliefd worden op een bloedmooie vrouw. Maar kennelijk is het ook mogelijk om Jeruzalem te beminnen.
En je kunt er verdriet om hebben, om de verscheurdheid, om het vaak onschuldige bloed dat hier heeft gevloeid. Misschien kennen jullie het liedje van Boney M.By the rivers of Babylon ,we wept when we remember Zion. Er werd geweend over de verwoeste stad. (psalm 137) Je kunt dus van deze stad houden en er verdriet om hebben. Dat heeft in de loop van de geschiedenis geleid tot vele wisselingen van de macht in Jeruzalem.

Nog steeds is het een omstreden stad zoals je nergens anders op de wereld zal vinden. Velen claimen de stad. Allereerst het volk Israel op grond van bijbelse beloften. Ten tweede de Palestijnen die uit Jeruzalem zijn verdreven en Jeruzalem terug willen krijgen. Ten derde de Moslims die zeggen dat Mohammed in een nachtelijke reis Jeruzalem heeft bezocht en later vanuit Jeruzalem ten hemel is gevaren. Ten vierde een grote stoet aan kerken die er in de loop van de geschiedenis grond heeft gekocht en er kerken hebben gebouwd. Allen laten zich zien en horen, daarmee de geestelijke strijd steeds weer illustrerend.
De veelheid aan indrukken die je opdoet is enorm. De geestelijke, religieuse en politieke strijd die in het groot woedt, kan ook in het innerlijke van een individueel mens woeden. Het kan je verwarren, zoals ik zelf deze dagen heb ervaren.
Je loopt waar Jezus heeft gelopen, je bezoekt de plekken waar de bijbel over spreekt en je ziet tegelijkertijd de rotskoepel en de Al Aksa Moskee. Je hoort de kerkklokken beieren , je ziet de pauselijke vlag wapperen. Je hoort de Imman oproepen tot gebed, terwijl de rabbi je wil zegenen, zij het tegen een geringe vergoeding. Mocht je dit niet weten te filteren en te ordenen dan heb je een probleem.
Het gebeurt dat hier mensen overspoeld worden door een religieuse ervaring. Of dat een bepaald idee zich ontwikkelt tot een waanidee of een obsessie. Anderen worden psychotisch. De officiële diagnose is Jeruzalem syndroom. Dus beste lezer, je kunt verliefd worden op deze stad, gek van liefde.
Lijd ik daar aan? Nee, maar onder de indruk ben ik wel. En ik wil de stad beter leren kennen, me laten raken door deze bloedmooie stad.
Leo





Verstuurd vanaf mijn iPad

  • 19 Juni 2014 - 10:18

    Tessa:

    Zo, de tranen staan in mijn ogen. Mooi beschreven. Het overvloed aan indrukken en religiën die aan elkaar trekken en elkaar willen overstijgen. Als je je daar bewust van wordt, kan dat best wel eens de nek kosten, denk ik zo. Interessant om dat te horen en dat jullie daar over nadenken en die strijd ook ervaren. Mooi dat je ook neutraal kunt blijven en het met een veilige afstand kan bekijken. Geniet, proef en ervaar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2014

Balagan op CD

31 Augustus 2014

Tot slot

21 Juli 2014

De Filistijnen over ons

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 14264

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: