"Droomweekend" - Reisverslag uit Bergeijk, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu "Droomweekend" - Reisverslag uit Bergeijk, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu

"Droomweekend"

Door: Leo

12 Mei 2014 | Nederland, Bergeijk

Bezinningsweekend over dromen in de Hooge Berkt

Je moet er maar zin in hebben, een bezinningsweekend over dromen. En dat in een leefgemeenschap met twee kerkdiensten per dag, ’s ochtends en ‘s avonds. (Dat scheelt in ieder geval ten op zichte van het Klooster in Egmond waar ik zes keer per dag ter kerke ging.)
Ik verheugde me er enorm op en ik ben allerminst teleurgesteld. Daarbij wilde ik graag de betekenis weten van een droom die ik een aantal keren gehad heb.
Met een klein groepje cursisten bespraken we onze dromen onder leiding van Barbara Roukema. Zij is psycholoog en heeft zich gespecialiseerd in dromen. Het idee is dat dromen berichten in zich hebben die verborgen boodschappen bevatten. Het is de kunst de symboliek te ontsluieren. Daar zijn handboeken voor, maar dat zijn onbetrouwbare gidsen. Alleen de dromer zelf kan de betekenis van zijn eigen droom achterhalen. Het is de kunst om de juiste vragen te stellen aan jezelf of aan elkaar (Hé, waar heb ik dat meer gehoord….). Bijvoorbeeld welke associaties er zijn met de thema’s in je droom. Dit kan leiden tot verrassende wendingen. Er blijken in dromen meerdere lagen van betekenis te zijn. De betekenissen worden vaak pas na het onderzoeken van de droom duidelijk. Daar kan de nodige tijd overheen gaan.
Voor de gelovigen onder de lezers zou ik nog iets willen zeggen over dromen en spiritualiteit. God kan op verschillende manieren tot ons spreken. Allereerst door zijn Woord, maar ook via anderen en soms rechtstreeks. Daarnaast kan Hij ook in dromen tot ons spreken. De bijbel staat bol van droomverhalen. Je zou de droom kunnen zien als een heilig bericht verpakt in een gesloten brief. Het is aan ons om de brief met betekenisvolle informatie te openen en te ontcijferen.
Dromen is een uiterst boeiend onderwerp, waar ik zeer enthousiast over ben. Iedereen droomt ook al weet hij het niet meer. Dromen is universeel, is van alle tijden en komt in alle culturen voor Er valt zoveel meer over te zeggen, maar dat ga ik nu niet doen. Als je er meer over wilt weten, wil ik er graag met je over van gedachten wisselen en ben je van harte welkom.
De betekenis van mijn herhalende droom is opgehelderd. De opdracht die het antwoord van de droom met zich meebracht heb ik uitgevoerd. Als het goed is zal de droom niet meer terugkeren, zo werd me verzekerd. Als de droom wel terugkomt dan kan ga ik volgend jaar opnieuw naar deze prachtige en waardevolle cursus, ik wil toch echt weten hoe het zit. ( hoewel…. sowieso een goed idee om deze cursus nog een keer bij te wonen.)

• 13 Mei 2014 - 09:17

Thea:

Leuk verteld Leo over je weekend in Bergeijk.
    Dromen zijn bedrog zeggen ze meestal , maar jij verteld er meer over wat dromen ons kunnen vertellen!
    Fijn dat je zelf verder bent gekomen met je terugkerende droom.
    Ik vind het fijn als wij altijd elkaars dromen vertellen en daar wat verder over filosoferen ;)
    Liefs Thea

• 15 Mei 2014 - 21:10

Anja:

Mooi verhaal,leo! Leuk om te lezen dat je je zo vermaakt in je sabbatical! Ga zo door!

Grtjs,Anja