Een heerlijk, zalig, rotland - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu Een heerlijk, zalig, rotland - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu

Door: Leo

17 Juli 2014 | Israel, Jeruzalem

Twee maanden Baanbreker zijn, is als een verblijf van twee maanden in een hoge drukketel.
Het is een zeer intensieve tijd geweest waarin ik een schat aan onschatbare ervaringen heb opgedaan. Het zijn ervaringen die ik meeneem in de rest van mijn leven en nooit zal vergeten.

Hoe kan ik mijn verblijf hier nu kort en krachtig typeren?
Op de eerste bladzijde van mijn aantekening schriftje, staat dat Israel een "heerlijk, zalig, rotland" is. Ik weet niet van wie de woorden zijn, maar ik denk dat ik begin te begrijpen wat er mee bedoeld wordt:

Het was heerlijk om hier te zijn.
Heerlijk om zoveel mensen te leren kennen en te spreken.
Heerlijk om zoveel te leren over geschiedenis, volken en verschillende religies.
Heerlijk om veel te geven aan gehandicapten en minstens evenveel terug te ontvangen.

"Zalig is het alleen in de hemel" werd mij vroeger vermanend gezegd, maar voor mij is Israel ook een zalig land.
Zalig om kerken en heiligdommen te bezoeken.
Zalig om met elkaar te zingen en bidden. Wat dacht je van hartverscheurend bidden met vijftigduizend mensen bij de klaagmuur?
Zalig weer, vooral als er wat wolkjes waren om de zon wat te temperen.

Maar het is ook een rotland.
Met een rottige oorlog, die zorgt voor een voortijdig en rafelig einde van ons verblijf hier. (Vrijdag 18 juli hopen we veilig thuis te komen, elf dagen eerder dan gepland.)
Met een rotte verhouding tussen verschillende bevolkingsgroepen.

Het is nu voorbij en er komt een tijd van verwerken, reflecteren, ordenen en bijslapen. En natuurlijk familie en vrienden omarmen en bijpraten.
Voor mij eindigt dit adembenemende avontuur met een gevoel van voldaanheid en dankbaarheid.

Leo

• 17 Juli 2014 - 16:41

Anja:

Blij als jullie weer veilig thuis zijn!!

• 17 Juli 2014 - 20:40

Ginie:

Mooi onder woorden gebracht weer. Ik heb het allemaal gevolgd, jullie avontuur, heel indrukwekkend vaak.
    Je kan het ook altijd zo goed beschrijven !
    Goeie vlucht en tot morgen.
    Groetjes van de buurtjes

• 20 Juli 2014 - 21:07

Jannie Nomen:

Dag Leo,

Een aantal reisverslagen gelezen. Wat fijn te lezen dat jullie zo'n mooie tijd hebben gehad in Israël, met zijn mooie kanten van Israël en de rottige oorlog.
    Hopelijk mag je toch op een mooie periode terug kijken. De herinneringen blijven en kunnen niet worden afgenomen.