Over veiligheid gesproken - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu Over veiligheid gesproken - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu

Over veiligheid gesproken

Door: Leo

11 Juli 2014 | Israel, Jeruzalem

Lieve familie en vrienden,

Op het nieuws horen jullie over de onrust in Israel.
Ja, natuurlijk merken wij dat. Dat heeft invloed op ons verblijf hier.
Het is onrustig op het werk en in de stad is het voelbaar.
Veiligheid staat bij ons en bij de NEM voorop.
Veiligheid is een begrip dat je van meer kanten kunt benaderen.
Allereerst onze objectieve veiligheid. Er is door het ministerie van buitenlandse zaken geen negatief reisadvies afgegeven voor Israel. Dat wil zeggen dat er objectief gezien geen sprake is van onveiligheid. We worden beschermd door een ijzeren schild dat alle raketten van Hamas uit de lucht haalt. Er zijn in Israel, sinds de dood van de tieners, geen slachtoffers gevallen. Dus mag je stellen dat de veiligheid hier gegarandeerd is.
Ten tweede heb je de veiligheid die wij hier persoonlijk ervaren. Wij voelen ons hier in principe veilig. Maar als er veel incidenten zijn dan raakt je dat emotioneel en kan dat het gevoel van veiligheid aantasten. Gelukkig is dat geen blijvend gevoel van onveiligheid en herstelt het gevoel van veiligheid snel.
Ten derde jullie als thuisblijvers die de beelden op tv zien. Het is goed om te weten dat het er voor de thuisblijvers altijd erger uitziet dan het in feite is. De media focust op de probleemgebieden en vergroot die uit. Tegelijkertijd zitten jullie in een machteloze positie, weten niet hoe het hier voelt en zijn zeer bezorgd. Dat is logisch en dat begrijpen we.

Vandaag gaan we een lang weekend naar het Noorden onder andere het meer van Gallilea. Hier is het relatief rustig. We zien er naar uit om de onrust en de hectiek van de stad even achter ons te laten
zondag komen we terug en we zullen een besluit nemen over ons verblijf hier. Een van de opties is om eerder terug te komen.
We houden jullie op de hoogte.
Groet,
Thea en Leo

• 11 Juli 2014 - 08:47

Arjan:

heel herkenbaar

• 13 Juli 2014 - 21:56

Kees En Theresa:

Veel wijsheid gewenst! We denken veel aan jullie

• 14 Juli 2014 - 15:49

Henri Aalders:

Hallo allebei,

Nee, makkelijk is het niet. Maar de israelis hebben een hele bevolking te beschermen, dus maak ik me geen zorgen over jullie veiligheid. En in Europa schuilt een gevaar ook in een klein hoekje. IK hoop dat je ook wat leuke herinneringen, kleuren en geuren mee terug brengt.

Groet, Henri