Balagan - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu Balagan - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van leoaalders - WaarBenJij.nu

Balagan

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg

02 Juli 2014 | Israel, Jeruzalem

Iedereen die Jeruzalem bezoekt zal zich verbazen over het soms chaotische karakter van deze stad.
Daar is een mooi Hebreeuws woord voor "Balagan".
Er is balagan in het verkeer, op het werk, in de suq (smalle winkelstraatjes) in de oude stad, in de politieke situatie, in de architectuur (in de oude stad, heb je meerdere woonlagen op elkaar) en in de religie (luidkeels laat ieder geloof zich horen). Al het getoeter, geschreeuw, muziek, imam en kerkklokken door elkaar is een grote balagan voor je oren.
Over de religieuse balagan heb ik het volgende lied geschreven.

Balagan

Bokkertof, bokker or (goede morgen, gouden morgen)
Balagan, Balagan (chaos)
Sjabbat sjalom , le chaim (vrede voor sjabbat, op het leven)


1) Bij de poorten van Jeruzalem
Met de zon op mijn gezicht
De Olijfberg vol met graven
Op de komst van Hem gericht

2) De imam roept op te bidden
De rabbijn zegent me graag
Hoewel hij mij daarvoor
Een aantal shekkels vraagt

Bokkertof.....

3) Staande bij de Klaagmuur
Stop ik een briefje in een voeg
Tussen zwart geklede mannen
Die iets mompelen van Baruch

4) Met mijn rugzak en mijn keppel
Ben ik een vreemdeling op hun feest
Waarbij ik stilte hoop
Dat Hij ook mijn briefje leest

Refr. Jeruzalem ,Jeruzalem
Stad van de belofte
Stad van zoveel strijd
Jeruzalem, Jeruzalem
Stad met veel gezichten
Stad van de eeuwigheid

5) Als ik opkijk van de Klaagmuur
Schittert goud me tegemoet
Van een moslim heigdom
Waar men zijn gebeden doet

6) De klokken van de kerken
Klinken elk kwartier
Alsof ze willen zeggen
De waarheid vindt je hier

Bokkertof.....

7) Verward en overdonderd
Valt de stad over me heen
Ieder heeft zijn eigen waarheid
En ik geloof iedereen

8) En we bidden voor de vrede
Van een nieuw Jeruzalem
De stad waar zoveel mensen
Zoekend zijn naar Hem

Refr. Jeruzalem, Jeruzalem
Stad van de verwoesting
Stad van zoveel strijd
Jeruzalem, Jeruzalem
Stad van de overwinning
Stad van de eeuwigheid

Bokkertof....

  • 03 Juli 2014 - 00:00

    Marjanne:

    Leuk dat de muziek blijft stromen....

  • 03 Juli 2014 - 00:00

    Marjanne:

    Leuk dat de muziek blijft stromen....

  • 03 Juli 2014 - 22:27

    Meino:

    Na weer een mooie dag in Zoutelande zit ik in de caravan met een enigszins verbrande rug. Maar beter dat dan ( zoals vele eerdere vakanties in Zeeland) een zere rug van de kou. Mooie tekst en wil het lied zeker graag tzt horen. ( een t teveel zal niet hoorbaar zijn hihi) De chaos is deze stad en dan ook de chaos van de verschillende geloven die ieder voor zich denken het juiste na te leven. Ik blijf dat moeilijk vinden dat onder de verschillende geloven zoveel strijd en oorlog is. In naam van God en Allah zijn vele slechte dingen uitgevoerd. Dat daar nu zo dicht op leven lijkt mij heel bijzonder.
    De onrust ivm de dode Palestijnse jongen geeft in "onze" wereld voldoende informatie om zorgen te hebben. Ik hoop dat het jullie avontuur niet teveel beïnvloed.
    Lieve zus en zwager.....we denken aan jullie en de ervaringen die jullie hier opdoen zullen zeker van invloed zijn op jullie verdere leven.
    Wel heel jammer Leo dat je het WK-voetbal mist. Ik zal jou daar tzt alles over vertellen.
    Gr Meino

  • 04 Juli 2014 - 08:12

    Phyllis:

    Schitterend in al zijn 'vormen'!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2014

Balagan op CD

31 Augustus 2014

Tot slot

21 Juli 2014

De Filistijnen over ons

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 14193

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: