De Eendenkooi - Reisverslag uit Streefkerk, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu De Eendenkooi - Reisverslag uit Streefkerk, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu

De Eendenkooi

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg

25 Mei 2014 | Nederland, Streefkerk

In mei was mijn agenda niet overvol en ik had afgesproken dat ik bij Arie en Annelies in het natuurgebied de Kooi in Streefkerk een handje zou gaan helpen.
Bij het betreden van het natuurgebied de Kooi stapte ik een andere wereld binnen. Er is rust en ruimte. De vogels vullen met hun gezang de stilte. Het kan niet anders dat de grote klassieke componisten door vogelzang zijn geinspireerd. De Fitis heeft een prachtig melodieus zanglijntje van hoog naar laag. Ontroerend mooi. De Spotvogel lacht me bij betreden van het terrein uit. Bij de Spotvogel moet ik altijd denken aan het liedje “Kerkhof “ van Jaap Fischer:
“ Ik zoek de rust van een kist, van een sobere houten kist,
Onder een spotvogel die in een treurwilg ‘Feuille morte’ zingt,”
Les feuille mortes betekent letterlijk “de dode bladeren” en is een aangrijpende Franse chanson gezongen van Yves Montand, dat in het verleden vaak op begravenissen ten gehore werd gebracht. Maar ik dwaal af, maar zo gaat dat als je de Kooi betreedt.

De Kooi kent geen tijd. Als ik aankom is er allereerst een zeer hartelijk welkom , gevolgd door koffie met koek. Er is aandacht voor elkaar, de gesprekken gaan ergens over. Oh, ja en er is ook gewerkt en soms hard gewerkt. Maar altijd kwam Annelies op tijd met koffie, limonade, gevulde koek of een overdadige lunch…. Op tijd, net voordat de hongerklop zich aandiende.
De Kooi was voor mij een oase, waar ik verrijkt vandaan kwam. Verrijkt met de schoonheid van de natuur, door goede gesprekken en met de nodige spierpijn. ik heb er spieren gebruikt waarvan ik niet besefe dat ik ze had.
Mijn schoonouders heb ik mee laten genieten van de Kooi en ze hebben het er nog steeds over. “Wat een prachtig gebied en wat een mooie mensen” zegt mijn schoonvader steeds. En zo is het. Ik ben dankbaar en voel me bevoorrecht dat ik een handje heb kunnen helpen. Eigenlijk is de vraag zoals zo vaak: Wie hept nu wie? Heb ik hun geholpen of zij mij?
In augustus meld ik me opnieuw aan. Maar nu eerst Jeruzalem….schrik…nog maar een paar dagen…en dan stappen we werkelijk een andere wereld binnen.
Voor de achterblijvers is een bezoekje aan de Kooi de moeite waard. Je kunt hun volgen op: http://natuurgebieddekooi.blogspot.nl/

  • 26 Mei 2014 - 16:50

    Thea:

    Mooie belevenissen Leo, en dank je dat je mijn ouders een plezierig moment hebt gegeven in de natuur!
    Thea xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Streefkerk

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2014

Balagan op CD

31 Augustus 2014

Tot slot

21 Juli 2014

De Filistijnen over ons

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

17 Juli 2014

Een heerlijk, zalig, rotland

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 1302
Totaal aantal bezoekers 14194

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: