In Flanders fields the poppies blow - Reisverslag uit Nieuwland, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu In Flanders fields the poppies blow - Reisverslag uit Nieuwland, Nederland van leoaalders - WaarBenJij.nu

In Flanders fields the poppies blow

Door: Leo

13 April 2014 | Nederland, Nieuwland

Het zal je niet ontgaan dat de Eerste Wereldoorlog precies 100 jaar geleden is begonnen. In Belgie en Frankrijk werden de loopgraven gegraven om de Duitsers te stuiten. In Ieper (Be) is er een indrukwekkend museum "In Flanders fields" waar je kennis kunt nemen van de gruwelen die daar hebben plaatsgevonden.
De cijfers zijn duizelingwekkend; Negen miljoen militairen zijn er omgekomen en daarnaast even zoveel burgers.

Het stadje is in de Eerste Wereldoorlog met de grond gelijkgemaakt en vervolgens weer herbouwd in de originele staat. Het is tweetalig: Vlaams en Engels. Er komen dagelijks busladingen Engelsen naar Ieper op zoek naar hun overleden voorouders. In bijna iedere Engelse familie is er wel een familielid gesneuveld.
Op het herinneringsmonument waar je onderdoor rijdt als je het centrum van Ieper in gaat, staan vele duizenden namen van Engelsen gesneuvelden. Het is een imposant bouwwerk waar sinds 1918 iedere avond om 20.00 uur de Last Post wordt geblazen ter ere van de militairen die in Flanders fields zijn achtergebleven.
Wij wilden deze Last Post ook een keer meemaken en we hadden het vermoeden dat we dat met een bescheiden groepje belangstellende zouden gaan bijwonen. Wat een vergissing; er waren honderden Engelsen aanwezig om de Last post bij te wonen. Er was groots ceremonieel vertoon waarbij vertegenwoordigers van verschillende scholen kransen met Poppies neergelegden. Het was zo vol dat we achteraan een dikke rij mensen stonden en de plechtigheid amper konden zien. Maar we hoorden alles en dat was indrukwekkend genoeg.
En dit was geen uitzondering, zo gaat het er iedere avond aan toe.

Ik heb de indruk dat we in Nederland vooral bezig zijn met WOII en minder met de "grote oorlog" zoals het in Belgie heet. Toch vonden wij een bezoek aan Ieper (220 km van Dordt) meer dan de moeite waard.

Wat ik dit bezoek aan Ieper heb geleerd, naast historisch inzicht en de verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden, is dat er bij de voorbereidingen op de oorlog sprake was van het aanwakkeren van nationalisme, vijandsbeelden en een bewapeningswedloop. Het zijn wat mij betreft lessen die we juist op dit moment nog kunnen trekken uit deze geschiedenis.

Tot slot de openingszin het beroemde gedicht tegen van John Mc Crae, een Engelse arts die achter de linies in de ziekenzalen werkte.
In Flanders fields the poppies blow,
between the crosses row on row.

• 16 April 2014 - 19:14

Arjan:

Toeval wil dat ik het daar vorige week nog over had met een collega. Hoe we vooral bezig zijn met de 2e wereldoorlog, maar er weinig gesproken wordt over de 1e.